Composition Duties Of A Student (বাংলা অর্থসহ)

Introduction: Student life is badly important and the most valuable part of a man’s life. It is called the sowing season of future life. Again, a student is the greatest asset and future leader of his country. So, he is perform many duties for himself and his country. Composition Duties Of A Student

Main duty: The main duty of a student is to study attentively and regularly. He should utilize most of his time in acquiring knowledge. Beside text books, he should read newspapers, magazines, literature, history etc. because, Knowledge enlightens and broadens our mind. Besides, this Knowledge helps him to make a good result in his examinations.

Care of health: A student must take care of his health. because health is wealth and the root of all happiness. An unhealthy student can’t do his duties properly. So he must follow the rules of health. He should take physical exercise regularly.

Composition Duties Of A Student

Forming character: A student must form good moral character. because character is the crown of  life. A characterless man has nothing to give himself and the country. Therefore, he should be honest, religious, modest, selfless, truthful and kind. He should also be gentle, persevere, sincere, Durtiful, disciplined etc.

Service to the illiterate people: Illiteracy is a great problem for our country. So, every student should play a role to remove illiteracy. During the vacation, a student should try to educate the people of  his locality. He can do it by setting up night school. Duties to the farmers: Bangladesh is an  agricultural country. But our farmers don’t know how to utilize scientific methods of cultivation. A student can teach them to utilize scientific methods of cultivation.

Duties in time of natural calamity: During any natural, Student can do many things to remove the distress of the affected people. They can collect funds and distribute among the affected people. Moreover, they can take part in relief works. By rendering voluntary service too, they can help the affected Prople.

Conclusion: Student life is  the time of preparation. The more a student works hard, the more he is benefitted. So, he has to do all necessary duties to make himself fully fit for future.

►► All Journey Related Paragraph
►► Bad Side Paragraph

একজন ছাত্রের দায়িত্ব (বাংলা অর্থসহ)

ভূমিকা: ছাত্রজীবন ভীষণভাবে গুরুত্বপূর্ণ এবং সবচেয়ে মূল্যবান অধ্যায় একজন মানুষের জীবনের। ইহাকে বলা হয় বীজ বপনের মৌসুম ভবিষ্যৎ জীবনের। আবার ছাত্রজীবন সবচেয়ে মূল্যবান সম্পদ এবং কর্ণধার তার দেশের। তাই তাকে পালন করতে হয় অনেক কর্তব্য তার নিজের জন্য এবং দেশের জন্য।

প্রধান কর্তব্য: একজন ছাত্রের প্রধান কর্তব্য অধ্যায়ন করা মনোযোগসহকারে এবং নিয়মিতভাবে। তার কাজ লাগানো উচিত তার বেশিরভাগ সময় জ্ঞান অর্জনের ক্ষেত্রে। পাঠ্যবই ছাড়াও তার পড়া উচিত সংবাদপত্র, ম্যাগাজিন, সাহিত্য, ইতিহাস ইত্যাদি। কারণ, জ্ঞান আলোকিত এবং উদার করে আমাদের মনকে। তাছাড়া এ জ্ঞান তাকে সাহায্য করে ভালো ফলাফল করতে তার পরীক্ষাগুলোতে।

স্বাস্থের যত্ন: একজন ছাত্রকে অবশ্যই যত্ন নিতে হবে তার স্বাস্থের। কারণ, স্বাস্থ্য সম্পক এবং সকল সুখের মূল। একজন অস্বাস্থ্যবান ছাত্র তার কর্তব্যগুলো পালন করতে পারে না সঠিকভাবে। তাই তাকে অবশ্যই মেনে চলতে হবে স্বাস্থ্যবিধিসমূহ। তার উচিত শারীরিক ব্যায়াম করা নিয়মিতভাবে।

চরিত্র গঠন: একজন ছাত্রকে অবশ্যই গঠন করতে হবে ভালো নৈতিক চরিত্র। কারণ চরিত্র জীবনের মুকুট। একজন চরিত্রহীন মানুষের কিছুই নেই নিজেকে এবং দেশকে দেয়ার। কাজেই তার হওয়া উচিত সৎ, ধার্মিক, বিনয়ী, স্বার্থহীন, সত্যবাদী এবং দয়ালু। তার আরও হওয়া উচিত ভদ্র, অধ্যাসায়ী, নিষ্ঠাবান, কর্তব্যপরায়ন, শৃঙ্খলাপরায় ইত্যাদি।

একজন ছাত্রের দায়িত্ব

নিরক্ষর লোকদের প্রতি কর্তব্য: নিরক্ষরতা হয় একটি বিরাট সমস্যা আমাদের দেশের জন্য। তাই প্রত্যেক ছাত্রের উচিত ভূমিকা পালন করা নিরক্ষরতা দূরীকরণে। ছটির সময় একজন ছাত্রের উচিত শিক্ষিত করার চেষ্টা করা তার এলাকার লোকদেরকে। সে এটা করতে পারে স্থাপনের মাধ্যমে নৈশবিদ্যালয়।

কৃষকদের প্রতি কর্তব্য: বাংলাদের একটি কৃষি প্রধান দেশ। কিন্তু আমাদের কৃষকেরা জানে না কিভাবে কাজে লাগাতে হয় বৈজ্ঞানিক পদ্ধতি। একজন ছাত্র তাদেরকে শিক্ষা দিতে পারে বৈজ্ঞানিক পদ্ধতি ব্যবহারের।

প্রাকৃতিক দুর্যোগের সময় দায়িত্ব: যেকোনো প্রাকৃতিক দুর্যোগের সময় ছাত্ররা অনেক কিছু করতে পারে দূর করার জন্য আক্রান্ত লোকদের দুদশা। তারা ফান্ড সংগ্রহ করতে পারে এবং বণ্টন করতে পারে আক্রান্ত লোকদের মধ্যে। তাছাড়া, তারা অংশগ্রহণ করতে পারে ত্রাণকার্যে। স্বেচ্ছাশ্রম প্রদানের মাধ্যমেও তারা সাহায্য করতে পারে আক্রান্ত লোকদের।

উপসংহার: ছাত্রজীবন প্রস্তুতির সময়। একজন ছাত্র যত বেশি পরিশ্রম করে সে তত বেশি লাভবান হয়। তাই তাকে পালন করতে হবে সকল প্রয়োজনীয় কর্তব্য তাকে করার জন্য পুরোপুরি উপযুক্ত ভবিষ্যতের জন্য। (Composition Duties Of A Student)

অনুগ্রহ করে আমাদের ইউটিউব চ্যানেলটি সাবস্ক্রাইব করুন। আমাদের ফেসবুক পেইজ এ লাইক দিতে এখানে ক্লিক করুন

4 thoughts on “Composition Duties Of A Student (বাংলা অর্থসহ)”

Leave a Comment

//eptougry.net/4/6176583