Tree-Plantation-for-6-7-8-9-10

Composition: Tree Plantation/The Importance of Tree Plantation(বাংলা অর্থসহ)

Composition: Tree Plantation/The Importance of Tree Plantation

Introduction : Tree plantation means planing trees in large number. Tree are must for our existence.
We cannot live withour trees.

Forest resources of Bangladesh : Our main forests are sundarbans, Bhawal, Madhupur and Chittagong Hill tracks. According to the environmentalogists, a country’s forest area should be 25% of the total area. But our forest area is only 16% of the total area. So, our forest area is not sufficient according to the demand.

Deforestation : It is a matter of panic that some dishonest and unaware people are cutting down trees indiscriminately. If this situation continues, the whole country may turn into desert. Then we have to face many kinds of dreadful problem. Even, we all may destroy.

The usefulness or importance of trees : Trees are very important and useful for us in many ways. Almost all our foods come from trees directly or indirectly. Some trees are used to make various kinds of medicines. Trees give us wood, rain, shade, shelter etc. The great job that trees do for us is that trees supply us Oxygan and absorb harmful carbon di-oxide. besides, trees protect soil erosion and harmful greenhouse Effect. In fact, the usefulness of trees beggars description.

What should be done : To protect our exisitence, there is no alternative of tree plantation. People have to be made aware, so that everybody plants more and more trees. The government should take proper steps and distribute a huge number of seed plants among the people withour price. Trees should be planted in every road-sides and all open places. On the other hand, deforestation has to be defended very strictly.

Time of the tree plantation : Generally, July and August months are the best time to plant trees. But trees can be planted any time of the year.

Conclusion : In a word, we can’t survive withour trees. Trees are a part and parcel of our lives. So, the more we plant trees, the more we will be benefitted.


আরো পড়ুন:Paragraph: A Day Labourer বাংলা অর্থসহ

আরো পড়ুন: paragraph: May Dayবাংলা অর্থসহ

আরো পড়ুন: Composition: The Season I Like Best/the Rainy Season In Bangladesh বাংলা অর্থসহ


ভূমিকা : বৃক্ষরোপণ বলতে বোঝায় গাছপালা লাগানো ব্যাপকভাবে। গাছপালা অতীব প্রয়োজনীয় আমাদের অস্তিত্বের জন্য।
আমরা বাঁচতে পারি না গাছ ছাড়া।

বাংলাদেশের বনজ সম্পদ : আমাদের প্রধান বনগুলো হলো:- সুন্দরবন, ভাওয়াল, মধুপুর এবং চট্টগ্রাম পার্বত্য অঞ্চলের বন। পরিবেশবিদদের মতে একটি দেশের বনাঞ্চল হওয়া উচিত মোট একালার ২৫ শতাংশ। কিন্তু আমাদের বনাঞ্চল মোট এলাকার ১৬ শতাংশ। তাই আমাদের বনাঞ্চল পর্যাপ্ত চাহিদা অনুযায়ী।

বৃক্ষনিধন : ইহা অতীব পরিতাপের বিষয় যে কিছু অসাধু ও অসচেতন লোক গাছপালা কাটছে অবিবেচনাপ্রসূত। যদি এই অবস্থা চলতে থাকে পুরো দেশ পরিণত হতে পারে মরুভূমিতে। তাহলে আমাদের মুখোমুখি হতে হবে অনেক ভয়ঙ্কর সমস্যার। এমনকি আমরা সবাই ধ্বংস হতে পারি।

উপকারিতা/গাছের গুরুত্ব : গাছপালা খুবই গুরুত্বপূর্ণ ও উপকারী আমাদের জন্য অনেক দিক থেকে। আমাদের প্রায় সকল খাবারই আসে গাছপালা থেকে প্রত্যক্ষ বা পরোক্ষভাবে। কিছু কিছুৃ গাছ ব্যবহৃত হয় তৈরিতে বিভিন্ন ধরনের ঔষধ। গাছপালা আমাদের দেয় কাঠ, বৃষ্টিপাত, ছায়া ও আশ্রয়। যে মহৎ কাজ গাছপালা করে আমাদের জন্য তা হলো গাছপালা আমাদের জন্য অক্সিজেন সরবারহ করে এবং শোষণ করে ক্ষতিকর কার্বন-ডাই-অক্সাইড। অধিকন্তু, গাছপালা রক্ষা করে ভূমিক্ষয় ও ক্ষতিকর গ্রীনহাউজ প্রিিতক্রিয়া থেকে। বস্তুতপক্ষে, গাছপালার উপকারিতা বর্ণনাতীত।

কি করা উচিত : আমাদের অস্তিত্ব রক্ষার জন্য কোনো বিকল্প নেই বৃক্ষরোপণের। মানুষকে সচেতন করতে হবে যাতে সবাই রোপণ করে বেশি বেশি গাছ। সরকারেরও উচিত নেওয়া সঠিক ব্যবস্থা এবং সরবারহ করা প্রচুর পরিমাণে চারাগাছ মানুষের মধ্যে বিনা পয়সায়।
গাছপালা লাগানো উচিত প্রতিটি রাস্তার পাশে এবং সকল উন্মুক্ত স্থানে। পক্ষান্তরে, বৃক্ষ নিধন প্রতিরোধ করতে হবে কঠোরভাবে।

বৃক্ষরোপণের সময় : সাধারণত, জুলাই ও আগস্ট মাস সর্বোত্তম সময় বৃক্ষরোপণের। কিন্তু গাছপালা লাগানো যেতে পারে বছরের যেকোনো সময়ে।

উপসংহার : এক কথায় আমরা টিকে থাকতে পারবো না গাছপালা ছাড়া। গাছপালা অফবিচ্ছেদ্য অংশ আমাদের জীবনের। তাই আমরা যতই গাছপালা লাগাবো ততই আমরা উপকৃত হবো।

 

আমরা আছি ইউটিউব চ্যানেলেও এখানে ক্লিক করূন।

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *